basthyszilvi érték bunkó

2024. február 11.

Érték vs bunkóság

Az, ami a családban van, erősen összefügg a környezettel, és azzal, ami a médiában van. Azzal is, hogy mi az érték és mi a bunkóság. Különösen napjainkban, amikor időnk nagy részét valamilyen külső forrás (social media, TV, rádió, web stb.) pörgetésével, böngészésével töltjük. Tudom, te nem. Csak a férjed, gyereked, a szomszéd…

Na de mire is akarok kilyukadni?

Mondd, neked feltűnt már, hogy a reklámok is egyre bunkóbbak, és olyan „értékeket” közvetítenek, amiket értéknek már nem tudunk hívni?

Mutatom, mire gondolok:

  • Lays chips: Messi-nek nem számítanak a barátok se, ha nincs chips, inkább átmegy a szomszédba
  • Foodora: „mert jólesik” – ezért nem tisztelek senkit és semmit. Félbeszakítok előadást, színházi műsort, relaxációt, bármit, csak mert „nekem jólesik”.
  • Emag: a gyerek titokban vásárol anyja kártyájával, majd letagadja. Anyja ezen mosolyog. Másik reklámban anya kérdez valamit, a férj és a gyerek közösen válaszol bunkón.
  • Sangyong autó: Apa odaadja a lányát az első pasinak, és ellopja annak autóját.

… és még sorolhatnánk

Mondhatnánk, hogy ez a cégek hibája.

De sajnos nem, vagy nem kizárólag. Mert mi, az emberek (a célközönség) vagyunk az érme másik oldala. Kérdezheted, „na de mit tehetnénk?” – Mi, mindannyian (egyesével) a pénzünkkel szavazunk. Tehát addig, amíg vásárolunk Lays chips-et, rendelünk a Foodora-ról és az Emagról, addig legalizáljuk ezt a hozzáállást.

És tudod, mi a legérdekesebb? Ha bezzeg a saját férjed/feleséged/gyereked, a Foodora futár vagy az Emag eladó olyan bunkó veled, mint a reklámban, akkor fel vagy háborodva. Miért is? Nincs benne semmi meglepő. Mi csináljuk magunknak.

Hát, eddig tartott a poszt gondolatébresztőnek szánt ventillálás része. De hogy legyen köze ahhoz, amit általában ezen az oldalon olvasol, végiggondoltam azt is, vajon mi kellene igazából ahhoz az egyén részéről, hogy ez ne így legyen?

Szerintem elsősorban szeretet és tudatosság.

Szeretetből az ember ilyeneket nem csinál, az ilyen cselekedeteknek teljesen máshol van a mozgatórugója. De ha már a szeretet túl nagy falat, akkor a tudatosság (tehát észrevenni, hogy valami nem stimmel és ennek olyan következményei lesznek, amiket nem akarok) elég lenne.

A végére pedig egy szolíd felhívás: ha valamivel nem értesz egyet, akkor változtass. Változtass abban, amire ráhatásod van. Mert sok kicsi sokra megy. Sok kedvesség sokra megy. És sajnos a sok bunkóság is.

Ha én választhatok, akkor inkább a sok kedvességet választom. Hát te?